نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 182
و آشكار
مىگردد، و پرده از آسمان برداشته مىشود.
مطابق اين
تفسير آيه فوق ناظر به حوادث مرحله دوم رستاخيز، يعنى مرحله باز گشت انسانها به
زندگى و حيات نوين است، آيات قبل و بعد نيز ناظر به همين معنى است، و اينكه بسيارى
از مفسران آن را به معنى درهم پيچيده شدن آسمانها، و ناظر به حوادث مرحله اول
رستاخيز يعنى فناى جهان دانستهاند بسيار بعيد به نظر مىرسد، زيرا نه موافق معنى
ريشهاى" كشطت" مىباشد كه به معنى پوست كندن و پرده بر گرفتن است، و نه
با نظم آيات قبل و بعد سازگار است.
***
و لذا در
آيه بعد مىافزايد:" و در آن هنگام كه دوزخ فروزان و شعلهور گردد" (وَ
إِذَا الْجَحِيمُ سُعِّرَتْ).
مطابق آيه
وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكافِرِينَ" دوزخ
به كافران احاطه دارد" (توبه- 49) جهنم هم امروز موجود است، ولى پردهها و
حجابهاى عالم دنيا مانع از مشاهده آن است، همانگونه كه مطابق بسيارى از آيات قرآن
بهشت نيز هم اكنون آماده براى پرهيزكاران است [1]
***
و نيز به همين دليل در آيه بعد مىفرمايد:" و در آن زمان كه بهشت به
پرهيزگاران نزديك شود" (وَ إِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ).
همين معنى در
آيه 90 سوره" شعرا" نيز آمده است با اين تفاوت كه در اينجا تصريح به
نام" متقين" نشده و در آنجا تصريح شده است.
"
ازلفت" از ماده" زلف" (بر وزن حرف) و" زلفى" (بر وزن
كبرى) به معنى قرب و نزديكى است، ممكن است منظور نزديكى مكانى باشد، و يا زمانى،