نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 18
وجودى انسان
و آيات انفسى مىرود و مىفرمايد:" ما شما را زوجها آفريديم" (وَ
خَلَقْناكُمْ أَزْواجاً) [1]"
ازواج" جمع" زوج" به معنى جفت، و جنس" مذكر و مؤنث" است،
و آفرينش انسان از اين دو جنس علاوه بر اينكه ضامن بقاى نسل او است، سبب آرامش جسم
و جان او محسوب مىشود، چنان كه در آيه 21 سوره روم مىخوانيم:
وَ مِنْ
آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ
جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً:" از
نشانههاى (عظمت) خداوند اين است كه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد، تا در
كنار آنها آرامش بيابيد، و در ميان شما محبت و رجعت قرار داد.
و به تعبير
ديگر جنس مذكر و مؤنث هر كدام مكمل وجود ديگرى و بر طرف كننده كمبودهاى طرف مقابل
مىباشد.
و از آنجا
كه" ازواج" در لغت به معنى" اصناف و انواع" نيز آمده، بعضى
اين آيه را اشاره به اصناف مختلف انسانها مىدانند، و تفاوتهايى كه از نظر رنگ و
نژاد و روحيات و استعدادهاى مختلف در ميان انسانها است كه آن نيز از نشانههاى
عظمت حق و مايه تكامل جامعه انسانى است.
***
سپس به
پديده" خواب" كه از مواهب بزرگ الهى بر انسان است اشاره كرده،
مىافزايد:" ما خواب شما را مايه آرامش و آسايش شما قرار داديم" (وَ
جَعَلْنا نَوْمَكُمْ سُباتاً).
[1] جمله" وَ
خَلَقْناكُمْ أَزْواجاً" و همچنين جملههاى مشابه آن
كه در آيات بعد آمده به صورت جملههاى مستقل و مثبت است، و اينكه بعضى احتمال
دادهاند به صورت" منفى" و عطف بر مفهوم" ا لم نجعل" در آيه
قبل بوده باشد بعيد به نظر مىرسد، و احتياج به تقدير دارد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 18