responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 176

ولى تفسير اول از همه مناسبتر به نظر مى‌رسد، و آيه 7 تا 11 سوره واقعه گواه آن است: وَ كُنْتُمْ أَزْواجاً ثَلاثَةً فَأَصْحابُ الْمَيْمَنَةِ، ما أَصْحابُ الْمَيْمَنَةِ وَ أَصْحابُ الْمَشْئَمَةِ ما أَصْحابُ الْمَشْئَمَةِ وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ‌:

" در آن روز شما به سه گروه تقسيم خواهيد شد: نخست اصحاب ميمنه هستند چه اصحاب ميمنه‌اى؟ گروه ديگر اصحاب شمال و گروه شومند، و چه گروه شومى؟ و سومين گروه پيشگامان پيشگامند و آنها مقربانند".

در حقيقت اين آيه بعد از ذكر شش تحول عظيم كه از مقدمات رستاخيز است به نخستين طليعه آن روز بزرگ يعنى روزى كه هر كس با قرين خود همراه مى‌گردد اشاره مى‌كند.

***
سپس به سراغ يكى ديگر از حوادث رستاخيز رفته مى‌افزايد:" و در آن هنگام كه از دختران زنده به گور شده سؤال مى‌شود" (وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ).

***
" به كدامين گناه كشته شدند"؟! (بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ‌).

" موءودة" از ماده" وأد" (بر وزن وعد) به معنى دخترى است كه زنده در زير خاك دفن شده، بعضى گفته‌اند ريشه آن به معنى ثقل و سنگينى است، و چون اين دختران را در گور دفن مى‌كنند و خاك به روى آنها مى‌ريزند، اين تعبير درباره آنها به كار رفته است.

در بعضى از روايات در تفسير اين آيه توسعه داده شده، تا آنجا كه شامل هر گونه قطع رحم، و يا قطع مودت اهل بيت ع مى‌شود.

در حديثى از امام باقر ع مى‌خوانيم هنگامى كه از تفسير اين آيه سؤال شد فرمود: من قتل فى مودتنا:" منظور كسانى است كه در طريق محبت‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 176
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست