نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 141
دنيا آزاد
شدن از اين زندان است، و از اين گذشته نعمتهاى فراوان الهى گاه براى گروهى مايه
غفلت و بىخبرى مىشود، و ياد مرگ پردههاى غفلت را مىدرد و از اين نظر نيز نعمتى
است و هشدارى، از همه گذشته زندگى دنيا اگر ادامه يابد مسلما ملال آور و خسته
كننده است، نه همچون زندگى آخرت كه سرتاسر نشاط و خوشدلى است
بعد به مرحله رستاخيز
انسانها پرداخته، مىافزايد:" سپس هر زمان كه بخواهد او را زنده و براى حساب
و جزا محشور مىكند" (ثُمَّ إِذا شاءَ أَنْشَرَهُ).
"
انشره" از ماده" انشار" به معنى گستردن بعد از جمع كردن است، و اين
تعبير جالبى است كه نشان مىدهد با مرگ زندگى انسان به كلى جمع مىشود و در
رستاخيز در محيطى بزرگتر و عالىتر گسترش مىيابد.
قابل توجه
اينكه در مساله مردن و در قبر پنهان شدن تعبير به" مشيت الهى" شده است،
ولى در اينجا مىگويد: هر وقت خدا بخواهد او را زنده مىكند، اين تفاوت تعبير ممكن
است به خاطر آن باشد كه هيچكس از تاريخ وقوع اين حادثه بزرگ (قيام قيامت) آگاه
نيست، و تنها او است كه مىداند، ولى در مورد مرگ به طور اجمال معلوم است كه انسان
بعد از پيمودن يك عمر طبيعى خواه ناخواه مىميرد.
***
در آخرين
آيه مورد بحث مىفرمايد: با اينهمه مواهب الهى نسبت به انسان از آن روز كه به صورت
نطفهاى بىارزش بود تا آن روز كه قدم در اين