نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 134
" سپس
مىافزايد: اين كلمات بزرگ الهى در صحائف (الواح و اوراق) با ارزشى ثبت است"
(فِي صُحُفٍ مُكَرَّمَةٍ).
"
صحف" جمع" صحيفه" به معنى" لوح" يا" ورقه" و
يا چيز ديگرى است كه در آن مطلبى را مىنويسند، و اين تعبير نشان مىدهد كه آيات
قرآنى قبل از نزول بر پيغمبر اكرم ص در الواحى نوشته شده بود، و فرشتگان وحى آن را
با خود مىآورند، الواحى بسيار گرانقدر و پر ارزش.
و اينكه بعضى
گفتهاند منظور از اين" صحف" كتب انبياى پيشين است، ظاهرا با آيات قبل و
بعد سازگار نيست، همچنين اينكه گفته شده منظور از آن" لوح محفوظ" است آن
نيز مناسب به نظر نمىرسد، زيرا" صحف" به صورت صيغه جمع در مورد"
لوح محفوظ" به كار نرفته است.
***
"
بعد مىفرمايد: اين صحائف و الواح، والا قدر و پاكيزه است"
(مَرْفُوعَةٍ مُطَهَّرَةٍ).
بالاتر از آن
است كه دست نااهلان به سوى آن دراز شود، و يا قادر بر تحريف آن باشند، و پاكتر از
آن است كه دست ناپاكان آن را آلوده كند، و نيز پاك است از هر گونه تناقض و تضاد و
شك و شبهه.
***
از اين
گذشته" اين آيات الهى در دست سفيرانى است"
(بِأَيْدِي سَفَرَةٍ).
***
"
سفيرانى والا مقام، و مطيع و فرمانبردار و نيكوكار" (كِرامٍ
بَرَرَةٍ).
"
سفرة" (بر وزن طلبه) جمع" سافر" از ماده" سفر" (بر وزن
قمر) در اصل به معنى پرده بردارى از چيزى است، و لذا به كسى كه ميان اقوام رفت
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 134