نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 110
هوا پرستى
پردهاى بر عقل انسان مىكشد، اعمال سوئش را در نظر او تزيين مىدهد، و حس تشخيص
را كه بزرگترين نعمت خدا، و امتياز انسان از حيوان است، از او مىگيرد، و او را به
خود مشغول مىدارد، اين همان است كه يعقوب آن پيغمبر روشن ضمير به فرزندان خلافكار
گفت: بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً
(يوسف- 18).
در اينجا سخن
بسيار است بهتر آن است به دو حديث از احاديث اهل بيت كه همه گفتنىها در آن گفته
شده است، اشاره كرده و اين بحث را پايان دهيم:
امام باقر ع
مىفرمايد:
الجنة
محفوفة بالمكاره و الصبر، فمن صبر على المكاره فى الدنيا دخل الجنة، و جهنم محفوفة
باللذات و الشهوات، فمن اعطى نفسها لذتها و شهوتها دخل النار:
" جهنم
در لابلاى ناراحتيها و صبر و شكيبايى و استقامت پوشيده شده است، هر كس در برابر
ناراحتيها (و ترك شهوات) در دنيا شكيبايى كند داخل بهشت مىشود، و دوزخ در لابلاى
لذات نامشروع و شهوات سركش پيچيده شده، و هر كس نفس خويش را در برابر اين لذات و
شهوات آزاد بگذارد داخل آتش مىشود" [1]
امام صادق ع مىفرمايد:
لا تدع
النفس و هواها، فان هواها فى رداها، و ترك النفس و ما تهوى داءها، و كف النفس عما
تهوى دواءها:
" نفس
را با هوا و هوسها رها مكن چرا كه هواى نفس سبب مرگ نفس است و آزاد گذاردن نفس در
برابر هواها درد آن است، و باز داشتن آن از هوا و هوسهايش دواى آن است"
[2] نه تنها جهنم آخرت زائيده هوا پرستى است كه جهنمهاى سوزان دنيا،