نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 9
تفسير:
عذاب فورى
سوره معارج
از اينجا آغاز مىشود كه مىفرمايد: تقاضا كنندهاى تقاضاى عذابى كرد كه واقع
شد" (سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ).
اين تقاضا
كننده همانگونه كه در شان نزول گفتيم" نعمان بن حارث" يا" نضر بن
حارث" بود كه به هنگام منصوب شدن على ع به مقام خلافت و ولايت در غدير خم و
پخش شدن اين خبر در شهرها بسيار خشمگين گشت، و خدمت رسول خدا آمد و گفت: آيا اين
از ناحيه تو است، يا از ناحيه خداوند؟ پيامبر ص صريحا فرمود: از ناحيه خدا است، او
بيشتر ناراحت شد، و گفت خداوندا! اگر اين حق است و از ناحيه تو است سنگى از آسمان
بر ما فرود آور، و در اين هنگام سنگى فرود آمد و بر سر او خورد و او را كشت
[1] در برابر اين تفسير تفسير ديگرى است كه از اين كلىتر است مطابق اين
تفسير منظور اين است كه كسى از پيامبر ص سؤال كرد كه اين عذابى كه تو مىگويى بر
چه كسى واقع مىشود؟ و آيه بعد جواب مىدهد: براى كافرين خواهد بود.
و مطابق
تفسير سومى اين سؤال كننده پيامبر ص است كه تقاضاى عذاب براى كفار كرد و نازل شد.
[1]" با" در"
بِعَذابٍ واقِعٍ" طبق اين تفسير باء زائده و براى تاكيد
است، و به عقيده بعضى به معنى" عن" مىباشد، و اين موافق تفسير دوم است
(توجه داشته باشيد اگر سؤال به معنى تقاضا باشد به دو مفعول متعدى مىشود، و اگر
به معنى" استخبار" باشد مفعول دوم آن حتما با" عن" خواهد بود).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 9