نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 89
نسل آينده آنان نيز فاسد و مفسد است؟! بعضى گفتهاند اين از طريق آگاهى بر غيب
بود كه خدا به او داد، اين احتمال نيز داده شده كه نوح اين مطلب را از وحى الهى
استفاده كرد آنجا كه مىفرمايد: وَ أُوحِيَ
إِلى نُوحٍ أَنَّهُ لَنْ يُؤْمِنَ مِنْ قَوْمِكَ إِلَّا مَنْ قَدْ آمَنَ:
" به نوح وحى فرستاده شد كه از قوم تو احدى جز آنان كه ايمان آوردهاند
ايمان نخواهد آورد"" سوره هود- آيه 36 [1] ولى اين احتمال نيز قابل قبول است كه"
نوح" از روى مجراى طبيعى و محاسبات معمولى به اين حقيقت رسيده بود، زيرا قومى
كه نهصد و پنجاه سال با مؤثرترين بيانات تبليغ شوند و ايمان نياورند اميدى به
هدايتشان نيست، و چون اين گروه كافر اكثريت قاطع را در اجتماع داشتند و همه
امكانات در اختيار آنها بود طبعا براى اغواى ديگران كوشش مىكردند، و نسلهاى آينده
چنين قومى قطعا فاسد بوده جمع ميان اين احتمالات سه گانه نيز ممكن است.
" فاجر" به معنى كسى كه گناه زشت و شنيعى مرتكب مىشود، و"
كفار" مبالغه در" كفر" است، بنا بر اين تفاوت ميان اين دو واژه اين
است كه يكى مربوط به جنبههاى عملى است و ديگرى اعتقادى.
از مجموع اين آيات به خوبى استفاده مىشود كه عذابهاى الهى بر اساس"
حكمت" است، جمعيتى كه فاسد و مفسد باشند و نسلهاى آينده آنها نيز در خطر فساد
و گمراهى قرار گيرند در حكمت خداوند حق حيات ندارند، طوفان يا صاعقه يا زمين لرزه،
يا بلاى ديگرى، نازل مىشود و آنها را از صفحه زمين بر مىاندازد، همانگونه كه
طوفان نوح زمين را از لوث وجود آن قوم شرور شستشو داد.
و با توجه به اينكه اين قانون الهى مخصوص زمان و مكانى نيست، بايد توجه
[1] به اين معنى در روايات متعددى نيز
اشاره شده است (به تفسير نور الثقلين جلد 5 صفحه 428 مراجعه شود).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 89