نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 45
و به اين
ترتيب، تعبير فوق ادامهاى بر بحث معاد است.
و يا اشاره
به اين باشد كه براى ما هيچ مانعى ندارد شما را به كيفر اعمالتان نابود كنيم، و
افرادى شايسته و آگاه و مؤمن جانشين شما سازيم، تا يار و ياور پيامبر ما باشند، و
چيزى مانع ما از اين كار نخواهد بود.
بنا بر اين
اگر اصرار به شما مىكنيم ايمان بياوريد نه از روى نياز و عجز است، بلكه مصلحت كلى
تربيت و هدايت بشر ايجاب مىكند.
تعبير
به" بِرَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ"
(پروردگار مشرقها و مغربها) ممكن است اشاره به اين باشد كه همان خداوندى كه قادر
است خورشيد با عظمت را هر روزى در مشرق و مغرب جديدى قرار دهد، و آن چنان اين حساب
دقيق باشد كه ميليونها سال دوره سالانه خود را بىكم و كاست طى كند، قادر است بار
ديگر انسان را به زندگى باز گرداند و حيات نوينى بخشد و يا گروهى را ببرد و گروهى
شايستهتر جانشين آنها كند.
نكته:
خداوند" مشارق" و" مغارب"
در آيات قرآن
مجيد گاهى تعبير" مشرق" و" مغرب" به صورت" مفرد"
آمده است مانند آيه 115 بقره و لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ
الْمَغْرِبُ:" مشرق و مغرب از آن خدا است" و گاه به صورت"
تثنيه" آمده است، مانند آيه 17 سوره رحمن رَبُّ
الْمَشْرِقَيْنِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَيْنِ:"
پروردگار دو مشرق و پروردگار دو مغرب" و گاه به صورت" جمع" المشارق
و المغارب مانند آيه مورد بحث.
بعضى
كوتهنظران اين تعبيرات را متضاد پنداشتهاند، در حالى كه همگى هماهنگ، و هر يك
اشاره به نكتهاى است، توضيح اينكه خورشيد هر روز از
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 45