responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 25  صفحه : 42

و سرنوشت هر يك از اين دو گروه آمده است، در آيات بالا بار ديگر به شرحى پيرامون وضع كفار و استهزاى آنها نسبت به مقدسات باز مى‌گردد.

بعضى گفته‌اند اين آيات در مورد گروه‌هايى از مشركان نازل شده كه وقتى پيامبر ص در مكه آيات معاد را براى مسلمانان مى‌خواند، آنها از هر گوشه و كنار مى‌آمدند و مى‌گفتند: اگر معادى در كار باشد وضع ما از اين افرادى كه به تو ايمان آورده‌اند در آن عالم بهتر است، همانگونه كه در اين دنيا وضع ما از آنها بهتر مى‌باشد! قرآن در پاسخ آنها چنين مى‌گويد:

" اين كافران را چه مى‌شود كه با سرعت نزد تو مى‌آيند" (فَما لِ الَّذِينَ كَفَرُوا قِبَلَكَ مُهْطِعِينَ‌).

***
" از راست و چپ گروه گروه مى‌آيند" و طمع بهشت دارند (عَنِ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمالِ عِزِينَ‌).

***
" آيا هر يك از آنها طمع دارد كه در بهشت پر نعمت الهى وارد شود" (أَ يَطْمَعُ كُلُّ امْرِئٍ مِنْهُمْ أَنْ يُدْخَلَ جَنَّةَ نَعِيمٍ‌).

با كدام ايمان و با كدام عمل چنين شايستگى براى خود قائلند؟!" مهطعين" جمع" مهطع" به معنى كسى است كه گردن مى‌كشد و با سرعت راه مى‌رود و در جستجوى چيزى است، و گاه تنها به معنى گردن كشيدن براى خبر گرفتن مى‌آيد.

" عزين" جمع" عزة" (بر وزن هبه) به معنى جماعتهاى پراكنده است و ريشه اصلى آن" عزو" (بر وزن جذب) به معنى نسبت دادن است، و از آنجا

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 25  صفحه : 42
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست