نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 408
***
و سرانجام نتيجهگيرى كرده، مىافزايد:" واى در آن روز بر تكذيب
كنندگان" (وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ).
" يومئذ" در اينجا اشاره به روز رستاخيز است كه مجازات اصلى و مهم
آنها مربوط به آن روز است، و اين تكرار براى تاكيد مطلب است، و اينكه بعضى احتمال
دادهاند كه اين آيه ناظر به عذاب دنيا مىباشد، و آيه مشابه آن كه قبلا آمد ناظر
به عذاب آخرت است بسيار بعيد به نظر مىرسد.
***
سپس دست آنها را گرفته، و به عالم جنين مىبرد، و عظمت و قدرت خداوند، و
كثرت مواهب او را در اين جهان اسرار آميز، به آنها نشان مىدهد، تا از يك سو به
قدرت خدا بر مساله رستاخيز و معاد پى ببرند، و از سوى ديگر خود را مديون نعمتهاى
بيشمارش بدانند، و سر تعظيم بر آستانش فرود آورند.
مىفرمايد" آيا ما شما را از آبى پست و ناچيز نيافريديم"؟! (أَ لَمْ نَخْلُقْكُمْ مِنْ ماءٍ مَهِينٍ).
***
سپس ما آن را در قرار گاهى مناسب و محفوظ و آماده قرار داديم" (فَجَعَلْناهُ فِي قَرارٍ مَكِينٍ) [1] قرار
گاهى كه تمام شرائط حيات و پرورش و رشد و محافظت نطفه انسان در آن از هر نظر تامين
شده، و آن قدر عجيب و جالب و موزون است كه هر انسانى
[1]" قرار" به معنى"
محل استقرار" و" مكين" به معنى" محفوظ" است، و در اصل
از" مكانت" است كه به معنى" تمكن" آمده (البته"
مكانت" گاه به معنى منزلت نيز آمده است).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 408