نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 39
زيرا اقامه
شهادت عادلانه و ترك كتمان آن يكى از مهمترين پايههاى اقامه عدالت در جامعه بشرى
است.
آنها كه
مىگويند چرا ما به شهادت و گواهى دادن بر ضد اين و آن عداوت اينها را بخريم و درد
سر براى خود بيافرينيم، افرادى بىاعتنا به حقوق انسانى و فاقد روح اجتماعى و غير
متعهد نسبت به اجراى عدالتند.
و لذا قرآن
در آيات متعددى مسلمانان را دعوت به اداى شهادت حق كرده است، و كتمان را گناه
شمردهاند [1] در فقه اسلامى نيز شهادت اهميت خاصى دارد و پايه
اثبات بسيارى از حقوق فردى و اجتماعى شمرده شده و احكام ويژهاى دارد.
***
در آخرين
وصف كه در واقع نهمين توصيف از اين مجموعه است بار ديگر به مساله نماز باز
مىگردد، همانگونه كه آغاز آن نيز از نماز بود، مىفرمايد:
" كسانى
كه نماز خود را محافظت مىكنند" (وَ الَّذِينَ هُمْ عَلى
صَلاتِهِمْ يُحافِظُونَ).
و همانگونه
كه قبلا اشاره كرديم با توجه به بعضى از قرائن به نظر مىرسد كه" نماز"
در اينجا اشاره به" نماز واجب" و در آيه گذشته اشاره به" نماز
نافله" است.
البته در
نخستين وصف اشاره به" تداوم" نماز بود، اما در اينجا سخن از حفظ آداب و
شرائط و اركان و خصوصيات آن است آدابى كه هم ظاهر نماز را از آنچه مايه فساد است
حفظ مىكند، و هم روح نماز را كه حضور قلب است تقويت مىنمايد، و هم موانع اخلاقى
را كه سد راه قبول آن است از بين مىبرد، بنا بر اين هرگز تكرار محسوب نمىشود.