نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 371
انتخاب رنگ سبز براى لباسهاى بهشتى به خاطر آن است كه رنگى است بسيار نشاط
آفرين، همانند برگهاى زيباى درختان، و البته رنگ سبز انواع و اقسامى دارد و هر
كدام خود داراى لطفى است.
در بعضى از آيات قرآن مانند آيه 30 سوره كهف آمده است كه بهشتيان يا
دستبندهايى از طلا تزئين مىشوند"
يُحَلَّوْنَ فِيها مِنْ أَساوِرَ مِنْ ذَهَبٍ" و اين منافاتى با آنچه در آيه مورد بحث آمده ندارد، زيرا ممكن است از
جهت تنوع، گاه با اين تزيين كنند، و گاه با آن.
در اينجا اين سؤال پيش مىآيد كه مگر دستبند طلا و نقره زينت زنانه نيست؟
چگونه براى مردان بهشتى اين زينت ذكر شده؟
ولى جواب آن روشن است چرا كه در بسيارى از محيطها زينت طلا و نقره هم براى
مردان است، و هم براى زنان (هر چند اسلام زينت طلا را براى مردان تحريم كرده) ولى
البته نوع دستبندهاى مردان و زنان متفاوت است، و از آيه 53 سوره زخرف كه از قول فرعون
نقل شده: فَلَوْ لا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ
مِنْ ذَهَبٍ" چرا به موسى دستبندهايى از طلا داده
نشده"؟ بر مىآيد كه دستبند طلا براى مردان در محيط مصر نشانه عظمت محسوب
مىشد.
بعلاوه همانگونه كه بارها اشاره كردهايم چون براى بيان نعمتهاى بهشتى الفاظ
معمولى اين دنيا هرگز كافى نيست، راهى جز اين وجود ندارد كه با اين الفاظ اشاراتى
به آن نعمتهاى عظيم و توصيفناكردنى شود.
و سرانجام در پايان آيه به عنوان آخرين و مهمترين نعمت از اين سلسله نعمتها
مىفرمايد" و پروردگارشان شراب طهور به آنها مىنوشاند" (وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً).
درست است كه در لابلاى اين نعمتها نيز سخن از نوشيدنيهاى گوارا، از جامهايى كه
از چشمه سلسبيل پر مىشود، و بهشتيان از آن سيراب مىگردند، در
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 371