نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 37
غير منطقى، و
لذا رهبانها نيز نتوانستند اين غريزه را از صحنه زندگى حذف كنند، و اگر به طور
رسمى ازدواج نمىكنند بسيارى از آنها چون به خلوت مىروند آن كار ديگر مىكنند!
رسواييهايى كه از اين رهگذر ببار آمده كم نيست مورخان مسيحى همچون" ويل
دورانت" و غير او پرده از روى آن برداشتهاند.
تعبير
به" ازدواج" همسران دائمى و موقت را هر دو شامل مىشود، و اينكه بعضى
گمان كردهاند اين آيه نفى" ازدواج موقت" مىكند، به خاطر آن است كه
نمىدانند آن هم نوعى ازدواج است.
***
در آيه
بعد براى تاكيد بيشتر روى همين موضوع مىافزايد:" كسانى كه ما وراى آن را طلب
كنند متجاوز و خارج از مرزهاى الهى هستند" (فَمَنِ
ابْتَغى وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُونَ).
و به اين
ترتيب اسلام طرح جامعهاى مىريزد كه هم به غرائز فطرى در آن پاسخ داده مىشود، و
هم آلوده فحشاء و فساد جنسى و مفاسد ناشى از آن نيست.
البته كنيزان
از نظر اسلام داراى بسيارى از شرايط همسر و انضباطهاى قانونى او هستند هر چند در
عصر و زمان ما موضوع آن منتفى است.
***
سپس به
دومين و سومين اوصاف آنها اشاره كرده، مىگويد:" كسانى كه امانتها و عهد خود
را رعايت مىكنند" (وَ الَّذِينَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ
وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ).
البته"
امانت" معنى وسيعى دارد كه نه تنها امانتهاى مادى مردم را از هر نوع در بر
مىگيرد، بلكه امانتهاى الهى و پيامبران و پيشوايان معصوم همه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 37