responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 25  صفحه : 368

و بعضى نيز آن را مركب از" سال" و" سبيل" مى‌دانند كه در صورت اول مفهومش اين است" راهى به طلب" و در صورت دوم" راهى طلبيد" و معنى كنايى هر دو" گوارا" است.

بعضى نيز تصريح كرده‌اند كه در لغت عرب كلمه" سلسبيل" وجود نداشته و اين از ابداعات قرآن مجيد است‌ [1] ولى معنى اول از همه مشهورتر و مناسبتر است.

***
سپس از پذيرايى كنندگان اين بزم پرسرور كه در جوار رحمت حق در بهشت برين برپا مى‌شود سخن به ميان آورده، مى‌گويد:" بر گرد آنها نوجوانان جاودانى مى‌گردند كه هر گاه آنها را ببينى گمان مى‌كنى مرواريدهاى پراكنده‌اند"! (وَ يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ إِذا رَأَيْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤاً مَنْثُوراً).

هم خودشان در بهشت جاودانى هستند، و هم طراوت و زيبايى و نشاط جوانى آنها جاودانى است، و هم پذيرايى كردن آنان، چرا كه تعبير" مخلدون" از يك سو، و تعبير" يَطُوفُ عَلَيْهِمْ‌" (بر آنها طواف مى‌كنند) از سوى ديگر بيانگر اين واقعيت است.

تعبير به" لُؤْلُؤاً مَنْثُوراً" (مرواريدهاى پراكنده) اشاره‌اى است به زيبايى و صفا و درخشندگى و جذابيت آنها، و هم حضورشان در همه جاى اين بزم الهى و روحانى.


[1] بعضى از مفسران گفته‌اند كه" سلسبيل" قاعدتا ما لا ينصرف است، زيرا علميت و عجمه در آن جمع است، و اينكه در اينجا تنوين به خود گرفته به خاطر هماهنگى با آخر آيات ديگر اين سوره است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 25  صفحه : 368
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست