نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 366
از سنگهاى مخصوصى كه ذوب مىكنند مىسازند، ولى همان خدايى كه اين امكان را در
سنگ تيره آفريد كه قابل تبديل به شيشه و بلور باشد، مىتواند در فلزى همچون نقره
نيز بيافريند.
و به هر حال از اين تعبير استفاده مىشود كه ظرفها و جامهاى بهشتى هم صفا و
شفافيت بلور را دارد، و هم درخشندگى و زيبايى نقره را، و نوشابههايى كه در آن است
كاملا نمايان است.
قابل توجه اينكه: در حديثى از امام صادق ع آمده است كه
ينفذ البصر فى فضة الجنة كما ينفذ فى الزجاج!:
" نور چشم انسان در نقره بهشتى نفوذ مىكند، آن چنان كه در شيشه و بلور
دنيا نفوذ دارد [1] اين را
نيز مىدانيم در عصر ما دانشمندان به اشعههايى پى بردهاند (مانند اشعه ايكس) كه
از اجسام تيره نيز عبور مىكند و درون آن را مانند بلور نشان مىدهد.
ابن عباس مىگويد: همه نعمتهاى بهشتى شبيه و مانندى در دنيا دارد جز ظرفهاى
بلورين كه از نقره است كه در دنيا شبيه و مانندى براى آن نيست [2]
***
سپس
مىافزايد:" در آنجا از جامهايى سيراب مىشوند كه لبريز از شراب طهورى است كه
با زنجبيل آميخته" (وَ
يُسْقَوْنَ فِيها كَأْساً كانَ مِزاجُها زَنْجَبِيلًا).
بسيارى از مفسران تصريح كردهاند كه عرب جاهلى از شرابهايى كه آميخته با
زنجبيل بود لذت مىبرد زيرا كه تندى مخصوصى به شراب مىداد، و قرآن در اينجا از
جامهايى سخن مىگويد كه شراب طهورش با زنجبيل آميخته