responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 25  صفحه : 364

همچون نور آفتاب مشاهده مى‌كنند كه صحنه بهشت را روشن ساخته، بهشتيان به رضوان (فرشته مامور بهشت) مى‌گويند: اين نور چيست با اينكه پروردگار ما فرموده در بهشت نه آفتاب را مى‌بينند و نه سرما را؟! او در پاسخ مى‌گويد:

اين نور خورشيد و ماه نيست، ولى على ع و فاطمه س خندان شده‌اند و بهشت از نور دندانشان روشن گشته است"! [1]

***
آيه بعد در ادامه اين نعمتها مى‌افزايد:" اين در حالى است كه سايه‌هاى درختان بهشتى بر آنها فرو افتاده، و چيدن ميوه‌هايش براى آنها بسيار سهل و آسان است": (وَ دانِيَةً عَلَيْهِمْ ظِلالُها وَ ذُلِّلَتْ قُطُوفُها تَذْلِيلًا [2] نه مشكلى وجود دارد، نه خارى در دست مى‌رود، و نه احتياج به تلاش و حركتى براى چيدن ميوه‌ها است! بار ديگر ياد آورى اين نكته را ضرورى مى‌دانيم كه اصول حاكم بر زندگى انسان در آن جهان با اين جهان بسيار متفاوت است، و آنچه در باره نعمتهاى بهشتى در اين آيات و آيات ديگر قرآن آمده، تنها اشاراتى است پر معنى به آن مواهب عظيم، و گرنه طبق تصريح بعضى از روايات در آنجا نعمتهايى است كه هيچ چشمى نديده و هيچ گوشى نشنيده و بر انديشه هيچ كسى نگذشته است.

" ابن عباس" سخنى دارد كه در ذيل بعضى از آيات همين سوره بيان كرده است: مى‌گويد: آنچه را خداوند در قرآن از نعمتهاى بهشتى نام برده مثل‌


[1]" روح المعانى" جلد 29 صفحه 159.

[2]" قطوف" بر وزن" ظروف" جمع" قطف" (بر وزن حفظ) يا جمع" قطف" (بر وزن حذف) است كه اولى معنى وصفى دارد، و دومى معنى مصدرى، و به معنى ميوه‌هاى چيده شده يا چيدن ميوه است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 25  صفحه : 364
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست