نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 350
اين كه گاهى در عبارات كافور را همرديف مشك و عنبر شمردهاند كه از بهترين
بوهاى خوش است.
***
سپس به سرچشمهاى كه اين جام شراب طهور از آن پر مىشود اشاره كرده
مىافزايد:" اين از چشمه خاصى است كه بندگان خدا از آن مىنوشند، و آن را از
هر جا بخواهند جارى مىسازند"! (عَيْناً
يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً[1][2]).
آرى اين چشمه شراب طهور چنان در اختيار ابرار و عباد اللَّه است كه هر جا
اراده كنند از همانجا سر بر مىآورد، و جالب اينكه در حديثى از امام باقر ع نقل
شده كه در توصيف آن فرمود: هى عين فى دار النبى (ص) تفجر الى دور الانبياء و
المؤمنين:" اين چشمهاى است در خانه پيغمبر اسلام ص كه از آنجا به خانه ساير
پيامبران و مؤمنان جارى مىشود" [3] آرى همانگونه كه در دنيا چشمههاى علم و رحمت از خانه
پيامبر اكرم
[1] در اينكه نصب" عينا"
براى چيست؟ احتمالات زيادى دادهاند، شايد از همه مناسبتر اين است كه"
عينا"" منصوب به نزع خافض است، و در تقدير" من عين" بوده،
بعضى نيز گفتهاند" بدل" از" كافورا" و يا منصوب به اختصاص يا
مدح است، و يا مفعول فعل مقدرى است، و در تقدير" يشربون عينا" مىباشد،
ولى همانگونه كه گفتيم معنى اول مناسبتر است.
[2]" يشرب" هم به وسيله با
متعدى مىشود و هم بدون آن و" با" در" بها" ممكن است به
معنى" من" باشد.
[3] تفسير" نور الثقلين"
جلد 5 صفحه 477 و" روح المعانى" جلد 29 صفحه 155.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 350