نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 315
32- بلكه تكذيب كرد، و روى گردان شد.
33- سپس به سوى خانواده خود بازگشت در حالى كه متكبرانه قدم بر مىداشت.
34- عذاب الهى براى تو شايستهتر است، شايستهتر! 35- سپس عذاب الهى براى تو
شايستهتر است، شايستهتر! 36- آيا انسان گمان مىكند بيهوده و بىهدف رها مىشود؟
37- آيا او نطفهاى از منى كه در رحم ريخته مىشود نبود؟
38- سپس به صورت خون بسته در آمد، و او را آفريد و موزون ساخت؟
تفسير: خدايى كه انسان را از نطفه بىارزش آفريد ...
در ادامه بحثهاى مربوط به" مرگ" كه نخستين گام در سفر آخرت است و در
آيات گذشته آمده، در آيات مورد بحث از خالى بودن دست كافران از توشه اين مسافرت
سخن مىگويد.
نخست مىفرمايد:" اين انسان منكر معاد هرگز ايمان نياورد و آيات خدا را
تصديق نكرد و براى او نماز نگذارد" (فَلا
صَدَّقَ وَ لا صَلَّى) [1]
***
" بلكه راه تكذيب را پيش گرفت و به
فرمان خدا پشت كرد (وَ لكِنْ كَذَّبَ وَ
تَوَلَّى).
منظور از جمله فَلا صَدَّقَ عدم تصديق قيامت و حساب و جزا و آيات الهى
[1] ضمير در جملهها" صدق و
صلى" به" انسان منكر معاد" بازمىگردد كه از لحن كلام استفاده
مىشود، و در آغاز سوره نيز به آن اشاره شده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 315