responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 25  صفحه : 289

***
به اين ترتيب با يك انقلاب و تحول عظيم، جهان پايان مى‌يابد سپس با تحول عظيم ديگرى (با نفخه صور دوم كه نفخه حيات است) رستاخيز انسانها آغاز مى‌گردد، و در آن روز انسان مى‌گويد: راه فرار كجاست!" (يَقُولُ الْإِنْسانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ) [1] آرى انسانهاى كافر و گنهكار كه روز قيامت را تكذيب مى‌كردند آن روز از شدت خجالت و شرم پناهگاهى مى‌جويند، و از سنگينى بار گناه و ترس از عذاب راه فرار مى‌طلبند، درست همانند اين دنيا كه وقتى مواجه با حادثه خطرناكى مى‌شدند دنبال راه فرار مى‌گشتند آنجا را نيز به اينجا قياس مى‌كنند!
***
ولى به زودى به آنها گفته مى‌شود" هرگز چنين نيست، راه فرار و پناهگاهى در اينجا وجود ندارد" (كَلَّا لا وَزَرَ) [2]
***
" بلكه قرارگاه نهايى همگان به سوى پروردگار است" و جز او پناهگاهى وجود ندارد (إِلى‌ رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ).

براى اين آيه غير از تفسير فوق تفسيرهاى ديگرى نيز ذكر كرده‌اند از جمله اينكه: در آن روز حكم نهايى به دست خدا است.


[1]" مفر" اسم مكان است از" فرار" و بعضى احتمال داده‌اند مصدر بوده باشد، ولى اين احتمال در اينجا بعيد به نظر مى‌رسد.

[2]" وزر" (بر وزن قمر) در اصل معنى پناهگاههاى كوهستانى و مانند آن است، و" وزير" را از اين جهت" وزير" مى‌گويند كه در كارها به او پناه مى‌برند و به هر حال در آيه مورد بحث به معنى هر گونه پناهگاه است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 25  صفحه : 289
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست