نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 24
***
دست و پا
و پوست سر را مىكند و با خود مىبرد" (نَزَّاعَةً
لِلشَّوى).
"
لظى" به معنى شعله خالص آتش است، و يكى از نامهاى جهنم نيز مىباشد، و در
آيات فوق هر دو معنى ممكن است.
"
نزاعة" به معنى چيزى است كه پى در پى جدا مىكند.
و"
شوى" به معنى دست و پا و اطراف بدن است، و گاه به معنى بريان كردن نيز آمده،
ولى در اينجا منظور همان معنى اول است، زيرا هنگامى كه آتش سوزان و شعلهورى به
چيزى مىرسد اول اطراف و جوانب و شاخ و برگ آن را مىسوزاند و جدا مىكند.
بعضى از
مفسران" شوى" را در اينجا به معنى پوست تن، و بعضى به معنى پوست سر، و
بعضى به معنى گوشت ساق پا، تفسير كردهاند، و همه اينها در آن مفهوم وسيعى كه
گفتيم جمع است، و عجب اينكه با اينهمه مصيبت مرگ و ميرى در كار نيست!
***
سپس به
كسانى اشاره مىكند كه طعمه چنان آتشى هستند، مىفرمايد:
" اين
شعله سوزان كسانى را كه پشت به فرمان خدا كردند و از اطاعت او روى گردان شدند صدا
مىزند و به سوى خود مىخواند" (تَدْعُوا مَنْ أَدْبَرَ وَ
تَوَلَّى).
***
" و
آنها كه اموال را جمع كردند و ذخيره نمودند و در راه خدا انفاق نكردند" (وَ
جَمَعَ فَأَوْعى).
به اين ترتيب
اين آتش سوزان با زبان حال و جاذبه مخصوصى كه نسبت به
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 24