نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 234
يا اينكه نه پوست و گوشتى بر تن مىگذارد و نه استخوان را سالم مىگذارد، بنا
بر اين مفهوم آيه اين نيست كه به كلى مىسوزاند و نابود مىكند چرا كه اين معنى با
آنچه در آيه 56 سوره نساء آمده سازگار نيست، آنجا كه مىفرمايد: كُلَّما نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْناهُمْ جُلُوداً
غَيْرَها لِيَذُوقُوا الْعَذابَ:
" هر زمان كه پوستهاى تن آنها مىسوزد پوستهاى ديگرى بر آن مىرويانيم تا
مجازات الهى را بچشند"!
***
سپس به بيان وصف ديگرى از اين آتش سوزان قهر الهى
پرداخته مىافزايد:" پوست تن را كاملا دگرگون مىسازد كه از فاصله بسيار دورى
براى انسانها نمايان است" (لواحة للبشر) [1] آن چنان چهره را سياه و تاريك مىكند كه
سياهتر از شب تاريك است:
" بشر" در اينجا جمع" بشره" به معنى ظاهر پوست تن است و
نيز ممكن است به معنى انسانها بوده باشد، و" لواحة" از ماده"
لوح" گاه به معنى ظاهر و آشكار شدن آمده، و گاه به معنى تغيير دادن و دگرگون
ساختن.
بنا بر معنى اول، تفسير آيه چنين مىشود: دوزخ از فاصله دورى براى انسانها
نمايان مىگردد، همانگونه كه در آيه 36 سوره نازعات آمده است، وَ بُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِمَنْ يَرى" دوزخ براى بينندگان آشكار مىگردد".
و بنا بر معنى دوم تفسير آيه چنين است:" دوزخ رنگ پوست تن را به كلى
دگرگون مىسازد"
***
و در آخرين آيه مورد بحث مىفرمايد:" نوزده نفر از
فرشتگان عذاب
[1]" لواحة" خبر مبتداى
محذوفى است و در تقدير" هى لواحة" مىباشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 234