responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 25  صفحه : 234

يا اينكه نه پوست و گوشتى بر تن مى‌گذارد و نه استخوان را سالم مى‌گذارد، بنا بر اين مفهوم آيه اين نيست كه به كلى مى‌سوزاند و نابود مى‌كند چرا كه اين معنى با آنچه در آيه 56 سوره نساء آمده سازگار نيست، آنجا كه مى‌فرمايد: كُلَّما نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْناهُمْ جُلُوداً غَيْرَها لِيَذُوقُوا الْعَذابَ‌:

" هر زمان كه پوستهاى تن آنها مى‌سوزد پوستهاى ديگرى بر آن مى‌رويانيم تا مجازات الهى را بچشند"!

***
سپس به بيان وصف ديگرى از اين آتش سوزان قهر الهى پرداخته مى‌افزايد:" پوست تن را كاملا دگرگون مى‌سازد كه از فاصله بسيار دورى براى انسانها نمايان است" (لواحة للبشر) [1] آن چنان چهره را سياه و تاريك مى‌كند كه سياه‌تر از شب تاريك است:

" بشر" در اينجا جمع" بشره" به معنى ظاهر پوست تن است و نيز ممكن است به معنى انسانها بوده باشد، و" لواحة" از ماده" لوح" گاه به معنى ظاهر و آشكار شدن آمده، و گاه به معنى تغيير دادن و دگرگون ساختن.

بنا بر معنى اول، تفسير آيه چنين مى‌شود: دوزخ از فاصله دورى براى انسانها نمايان مى‌گردد، همانگونه كه در آيه 36 سوره نازعات آمده است، وَ بُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِمَنْ يَرى‌" دوزخ براى بينندگان آشكار مى‌گردد".

و بنا بر معنى دوم تفسير آيه چنين است:" دوزخ رنگ پوست تن را به كلى دگرگون مى‌سازد"

***
و در آخرين آيه مورد بحث مى‌فرمايد:" نوزده نفر از فرشتگان عذاب‌


[1]" لواحة" خبر مبتداى محذوفى است و در تقدير" هى لواحة" مى‌باشد.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 25  صفحه : 234
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست