نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 172
بايد با ترتيل خوانده شود، هر گاه از آيهاى مىگذرى كه در آن سخنى از دوزخ
است مىايستى، و از آتش دوزخ به خدا پناه مىبرى" [1] و بالآخره در حالات پيامبر ص نقل شده است كه
آن حضرت آيات را از يكديگر جدا مىكرد، و صداى خود را مىكشيد [2] اين روايات و
روايات ديگرى كه به همين معنى در" اصول كافى" و" نور الثقلين"
و" در المنثور" و ساير كتب" حديث" و" تفسير" نقل
شده همگى گواه بر اين حقيقت است كه نبايد آيات قرآن را به عنوان الفاظى خالى از
محتوا و پيام، تلاوت كرد، بلكه بايد به تمام امورى كه تاثير آن را در خواننده و
شنونده عميق مىسازد توجه داشت، و فراموش نكرد كه اين پيام الهى است، و هدف تحقق
بخشيدن به محتواى آن است.
ولى متاسفانه امروز بسيارى از مسلمانان از اين واقعيت فاصله گرفته، و از قرآن
تنها به الفاظى اكتفاء نمودهاند، و همشان فقط ختم سوره و ختم قرآن است، بىآنكه
بدانند اين آيات براى چه نازل شده؟ و چه پيامى را ابلاغ مىكند؟ درست است كه الفاظ
قرآن نيز محترم، و خواندن آن داراى فضيلت است، ولى نبايد فراموش كرد كه اين الفاظ
و تلاوت مقدمه بيان محتوا است.
3- فضيلت نماز شب
اين آيات بار ديگر اهميت شب زندهدارى، و نماز شب، و تلاوت قرآن را در آن
هنگام كه غافلان در خوابند گوشزد مىكند، و چنان كه قبلا نيز اشاره كردهايم عبادت
در شب، مخصوصا در سحرگاهان و نزديك طلوع فجر، اثر