نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 162
متفاوت است.
در بعضى از روايات آمده است كه وقتى پيامبر ص اولين پيام الهى و وحى را دريافت
كرد وحشت زده نزد خديجه آمد (احساس ناراحتى جسمانى داشت و به استراحت پرداخت) و
فرمود:" مرا در جامعهاى بپيچيد" اينجا بود كه جبرئيل نازل شد، و" يا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ" را براى پيامبر ص آورد [1] در حالى كه در روايات ديگرى آمده است كه اين ماجرا زمانى
بود كه پيامبر ص دعوت خود را آشكار كرده بود، و قريش در" دار الندوة"
جمع شدند تا در كار پيامبر ص بينديشند، و براى مقابله با او نام و شعارى انتخاب
كنند، بعضى گفتند او" كاهن" است، ولى گروهى با اين پيشنهاد مخالفت
كردند، بعضى ديگر گفتند او" مجنون" است، اما باز گروهى مخالفت كردند
بعضى عنوان" ساحر" را ترجيح دادند، آن را نيز نپذيرفتند.
سرانجام گفتند هر چه هست" او ميان دوستان جدايى مىاندازد" (بنا بر
اين ساحر است) سپس مشركان پراكنده شدند.
اين سخن به پيامبر ص رسيد، خود را در لباسهايش پيچيد (و به استراحت پرداخت) در
اين هنگام جبرئيل آمد و" يا
أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ" و" يا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ" را بر آن حضرت خواند [2] نتيجه اينكه همانطور كه قبلا اشاره كرديم ظاهرا اين سوره
در مكه نازل شده، و قطعا قسمتى از آن بعد از ظهور علنى اسلام، و نفوذ نسبى آن در
مكه بوده است، هر چند احتمال دارد، آياتى از آغاز سوره در اول بعثت نازل شده باشد.
[1]" روح المعانى" جلد 28
صفحه 101 و" نور الثقلين" جلد 5 صفحه 446.