نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 139
تفسير: عالم الغيب خدا است
چون در آيات قبل اشاره به اين حقيقت شده بود كه" استهزا و سركشى اين گروه
هم چنان ادامه مىيابد تا زمانى كه وعده الهى دائر بر عذاب فرا رسد" اين سؤال
را برمىانگيزد كه اين وعده كى تحقق مىيابد؟ همانگونه كه مفسران در شان نزول آيه
نيز ذكر كردهاند كه بعضى از مشركان مانند" نضر بن حارث" كه بعد از نزول
آيات گذشته همين سؤال را مطرح كردند، قرآن مجيد به پاسخ اين سؤال پرداخته مىگويد:
" بگو من نمىدانم آنچه را به شما وعده داده شده (از عذاب دنيا و قيام
رستاخيز) نزديك است، يا پروردگارم زمانى براى آن قرار مىدهد"؟" قُلْ إِنْ أَدْرِي أَ قَرِيبٌ ما تُوعَدُونَ أَمْ يَجْعَلُ
لَهُ رَبِّي أَمَداً).
اين علم مخصوص ذات پاك خدا است، و او خواسته از بندگانش مكتوم بماند تا موضوع
امتحان و آزمون خلق كامل گردد، چرا كه اگر بدانند دور است يا نزديك در هر دو صورت
امتحان كم اثر خواهد بود.
" أمد" (بر وزن صمد) به معنى زمان است، با اين تفاوت كه به
گفته" راغب" در" مفردات"" زمان" شامل ابتدا و انتها
هر دو مىشود، ولى" امد" تنها به انتهاى زمان چيزى مىگويند.
و نيز گفتهاند" امد" و" ابد" از نظر معنى به هم نزديكند،
با اين تفاوت كه" ابد" مدت نامحدود را شامل مىشود، در حالى كه"
أمد" مدت محدودى را، هر چند طولانى باشد.
به هر حال بارها در آيات قرآن مجيد به اين معنى برخورد مىكنيم كه هر وقت سؤال
از زمان قيامت مىشد پيغمبر اكرم ص اظهار بىاطلاعى مىفرمود
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 139