نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 126
است، و از اين گذشته موارد نقضى دارد كه پاسخ گويى از آن آسان نيست، مثلا در
ميان فقهاى ما مسلم است كه اگر" سارق" براى دفعه دوم دزدى كند (بعد از
آن كه حد براى او جارى شده باشد) قسمت جلو پاى او را قطع مىكنند و پاشنه پا را
سالم مىگذارند در حالى كه انگشت بزرگ پا نيز از اعضاى هفتگانه سجده است و همچنين
در مورد" محارب" كه يكى از مجازاتهايش قطع قسمتى از دست و پا است.
سوم: اين كه منظور از" مساجد" همان" سجود" است، يعنى
همواره سجده بايد براى خدا باشد و براى غير او نمىتوان سجده كرد.
اين احتمال نيز خلاف ظاهر آيه است، و شاهدى بر آن نيست.
از جمعبندى آنچه گفته شد استفاده مىشود كه آنچه موافق ظاهر آيه مىباشد همان
تفسير اول است، و تناسب كاملى با آيات قبل و بعد در مورد توحيد و مخصوص بودن عبادت
براى خدا دارد، و تفسير دوم ممكن است از قبيل توسعه در مفهوم آيه بوده باشد، و اما
تفسير سوم شاهدى براى آن وجود ندارد.
***
و در ادامه اين سخن براى بيان تاثير فوق العاده قرآن مجيد و عبادت پيامبر
ص مىافزايد" هنگامى كه بنده خدا محمد ص به عبادت برمىخاست و خدا را
مىخواند گروهى از جن سخت اطراف او جمع شدند" (وَ أَنَّهُ لَمَّا قامَ عَبْدُ اللَّهِ يَدْعُوهُ كادُوا يَكُونُونَ
عَلَيْهِ لِبَداً) [1]" لبد" (بر وزن پدر) به معنى چيزى است كه اجزاى
آن روى هم متراكم شده باشد، اين تعبير بيانگر هجوم عجيب مؤمنان جن براى شنيدن قرآن
در
[1] مطابق اين تفسير، و بنا بر اينكه
اين جمله از سخنان مؤمنان جن باشد آوردن ضمير" غائب" به جاى"
متكلم" از باب" التفات" است، يا از اين نظر كه جمعى از آنها بيان
حال جمع ديگرى را مىكردند (دقت كنيد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 126