نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 122
اين براى چندمين بار است كه قرآن مجيد روى اين مطلب تكيه مىكند كه"
ايمان و تقوى" نه تنها سرچشمه" بركات معنوى" است كه موجب فزونى
ارزاق مادى و وفور نعمت و آبادى و عمران و" بركت مادى" نيز مىباشد، بحث
مشروحى در اين زمينه در همين جلد در تفسير سوره نوح ذيل آيه 12 تحت عنوان
رابطه" ايمان و تقوى با عمران و آبادى" داشتيم.
قابل توجه اينكه طبق اين بيان آنچه مايه وفور نعمت مىشود، استقامت بر ايمان
است نه اصل ايمان، زيرا ايمان موقت و زودگذر نمىتواند چنين بركاتى از خود نشان
دهد، مهم استقامت بر ايمان و تقوى است كه پاى بسيارى در آن لنگ و لرزان است.
***
در آيه بعد به حقيقت ديگرى در همين رابطه اشاره كرده، مىافزايد:
" منظور اين است كه ما آنها را با وفور نعمت بيازمائيم" (لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ).
آيا فزونى نعمت مايه غرور و غفلت آنها مىشود؟ يا سبب بيدارى و شكر گزارى و
توجه بيشتر به خدا؟
و از اينجا روشن مىشود كه يكى از اسباب مهم امتحان الهى وفور نعمت است، و
اتفاقا آزمايش به وسيله" نعمت" از آزمايش به وسيله" عذاب"،
سختتر و پيچيدهتر است، زيرا طبيعت فزونى نعمت، سستى و تنبلى و غفلت و غرق شدن در
لذائذ و شهوات است، و اين درست چيزى است كه انسان را از خدا دور مىسازد و ميدان
را براى فعاليت شيطان آماده مىكند تنها كسانى مىتوانند از عوارض نامطلوب فزونى
وفور نعمت در امان بمانند كه به طور دائم به ياد خدا باشند، ذكر او را فراموش
نكنند، و با يادآوريهاى مداوم خانه قلب را از نفوذ شياطين حفظ
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 122