نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 84
يعنى خواه آنها مقدمهچينى كنند يا نكنند قادر به خاموش كردن نور الهى
نيستند!
***
در آخرين آيه مورد بحث براى تاكيد بيشتر با صراحت مىگويد:" او
كسى است كه فرستاده خود را با هدايت و دين حق فرستاده تا او را بر همه اديان غالب
كند، هر چند مشركان كراهت داشته باشند" (هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ
الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ).
تعبير به" أَرْسَلَ رَسُولَهُ
بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِ" به منزله
بيان رمز پيروزى و غلبه اسلام است، زيرا در طبيعت" هدايت" و" دين
حق" اين پيروزى نهفته است، اسلام و قرآن نور الهى است و نور هر جا باشد آثار
خود را نشان مىدهد و مايه پيروزى است، و كراهت مشركان و كافران نمىتواند سدى در
اين راه ايجاد كند.
جالب اينكه اين آيه نيز با مختصر تفاوتى سه بار در قرآن مجيد آمده:
يك بار در سوره توبه (آيه 33) و يك بار در سوره فتح (آيه 38) و يك بار در همين
سوره صف.
ولى نبايد فراموش كرد كه اين تكرار و تاكيد در زمانى بود كه هنوز اسلام در
جزيره عربستان جا نيفتاده بود، تا چه رسد به نقاط ديگر جهان، اما قرآن در همان وقت
مؤكدا روى اين مساله تكيه كرد و حوادث آينده صدق اين پيشگويى بزرگ را ثابت نمود و
سرانجام اسلام هم از نظر منطق، و هم از نظر پيشرفت عملى بر مذاهب ديگر غالب شد، و
دشمنان را از قسمتهاى وسيعى از جهان عقب زد و جاى آنها را گرفت و هم اكنون نيز در
حال پيشروى است.
البته مرحله نهايى اين پيشروى به عقيده ما با ظهور حضرت مهدى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 84