responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 24  صفحه : 477

***
سپس در آيه بعد به ذكر نتيجه و جواب اين سوگند بزرگ و بى‌نظير پرداخته مى‌فرمايد" اين قرآن گفتار رسول بزرگوارى است" (إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ‌) منظور از" رسول" در اينجا بدون شك پيغمبر گرامى اسلام ص است نه جبرائيل، چرا كه آيات بعد به وضوح به اين معنى گواهى مى‌دهد.

و اينكه مى‌گويد" اين گفتار رسول بزرگوارى است" با اينكه مى‌دانيم قرآن گفته خدا است به اين جهت است كه پيامبر ص ابلاغ كننده آن مى‌باشد به خصوص اينكه روى عنوان" رسالت" او تكيه شده، و مى‌دانيم آنچه را رسول مى‌آورد گفتار فرستنده او است، هر چند بر زبان رسول جارى و از لبهاى مبارك او شنيده مى‌شود.

***
سپس مى‌افزايد" اين گفته شاعرى نيست، اما كمتر ايمان مى‌آوريد" (وَ ما هُوَ بِقَوْلِ شاعِرٍ قَلِيلًا ما تُؤْمِنُونَ‌) [1]
***
" و قول كاهنى نيز نمى‌باشد هر چند كمتر متذكر مى‌شويد" (وَ لا بِقَوْلِ كاهِنٍ قَلِيلًا ما تَذَكَّرُونَ‌).

در حقيقت اين دو آيه نفى نسبتهاى ناروايى است كه مشركان و مخالفان به پيامبر ص مى‌دادند، گاه مى‌گفتند او شاعر است و اين آيات شعر او است، و گاه مى‌گفتند: او كاهن است و اينها كهانت، چرا كه كاهنان كسانى بودند


[1]" قليلا" در اين آيه و آيه بعد صفت" مفعول مطلق" محذوفى است، و" ما" زائده است و در تقدير چنين است: (تؤمنون ايمانا قليلا).

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 24  صفحه : 477
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست