نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 477
***
سپس در آيه بعد به ذكر نتيجه و جواب اين سوگند بزرگ و بىنظير پرداخته
مىفرمايد" اين قرآن گفتار رسول بزرگوارى است" (إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ) منظور از" رسول" در اينجا بدون شك پيغمبر گرامى اسلام ص است نه
جبرائيل، چرا كه آيات بعد به وضوح به اين معنى گواهى مىدهد.
و اينكه مىگويد" اين گفتار رسول بزرگوارى است" با اينكه مىدانيم
قرآن گفته خدا است به اين جهت است كه پيامبر ص ابلاغ كننده آن مىباشد به خصوص
اينكه روى عنوان" رسالت" او تكيه شده، و مىدانيم آنچه را رسول مىآورد
گفتار فرستنده او است، هر چند بر زبان رسول جارى و از لبهاى مبارك او شنيده
مىشود.
***
سپس مىافزايد" اين گفته شاعرى نيست، اما كمتر ايمان مىآوريد"
(وَ ما هُوَ بِقَوْلِ شاعِرٍ قَلِيلًا ما
تُؤْمِنُونَ) [1]
***
" و قول كاهنى نيز نمىباشد هر چند كمتر متذكر
مىشويد" (وَ لا بِقَوْلِ كاهِنٍ قَلِيلًا ما
تَذَكَّرُونَ).
در حقيقت اين دو آيه نفى نسبتهاى ناروايى است كه مشركان و مخالفان به پيامبر ص
مىدادند، گاه مىگفتند او شاعر است و اين آيات شعر او است، و گاه مىگفتند: او
كاهن است و اينها كهانت، چرا كه كاهنان كسانى بودند
[1]" قليلا" در اين آيه و
آيه بعد صفت" مفعول مطلق" محذوفى است، و" ما" زائده است و در
تقدير چنين است: (تؤمنون ايمانا قليلا).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 477