نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 47
در اينجا اين
سؤال پيش مىآيد كه چرا بيعت با زنان مشروط به اين شرائط بود، در حالى كه بيعت با
مردان، تنها بر اسلام و جهاد بود.
در پاسخ
مىتوان گفت: آنچه در مورد مردان در آن محيط از همه مهمتر بوده، همان ايمان و جهاد
بوده است، و در مورد زنان، چون جهاد، مشروع نبود، شرائط ديگرى ذكر شده كه مهمتر از
همه بعد از توحيد امورى بوده كه زنان در آن جامعه گرفتار انحراف، از آن بودند.
نكتهها:
1- رابطه
بيعت زنان با شخصيت اسلامى آنها
در تفسير
سوره فتح (ذيل آيه 18) بحث مشروحى پيرامون بيعت و شرائط و خصوصيات آن در اسلام
داشتيم كه نياز به تكرار آن نمىبينيم [1]،
آنچه يادآورى آن در اينجا لازم است، مساله بيعت پيامبر ص با زنان است، آنهم با
شرائطى مفيد و سازنده كه در آيه فوق آمد.
اين مساله
نشان مىدهد كه بر خلاف گفته بيخبران يا مغرضانى كه مىگويند اسلام براى نيمى از
جامعه انسانى يعنى زنان، ارزشى قائل نشده و آنها را به حساب نياورده است، دقيقا
آنها را در مهمترين مسائل به حساب آورده است، از جمله مساله" بيعت" است
كه يك بار در حديبيه (در سال ششم هجرت) و يك بار در فتح مكه انجام گرفت، و آنها
نيز دوشبدوش مردان در اين پيمان الهى وارد شدند، و حتى شرائط بيشترى را نسبت به
مردان پذيرا گشتند، شرائطى كه هويت انسانى زن را زنده مىكرد، و او را از اينكه
تبديل به متاع بىارزش يا وسيلهاى
[1] به جلد 22 تفسير نمونه صفحه 69 تا 78 (ذيل
آيه 18 سوره فتح) مراجعه فرمائيد
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 47