نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 459
در حديث ديگرى از امير مؤمنان على ع آمده است:
فالذين يحملون العرش، هم العلماء، الذين حملهم اللَّه علمه
:" حاملان عرش، علما و دانشمندانى هستند كه خداوند علم خود را به آنها
تعليم فرمود"! [1] و در حديث ديگرى از امام على بن موسى الرضا ع مىخوانيم:
العرش ليس هو اللَّه و العرش اسم علم و قدرة
:" عرش خدا نيست، بلكه نام علم و قدرت او است" [2] از اين احاديث به خوبى استفاده مىشود كه عرش
علاوه بر تفسيرى كه سابقا گفتيم تفسير ديگرى نيز دارد و آن" صفات خدا"
صفاتى همچون" علم" و" قدرت" است، و بنا بر اين حاملان عرش
الهى حاملان علم اويند، و هر قدر انسان يا فرشتگان علم بيشترى داشته باشند سهم
بيشترى در حمل اين عرش عظيم دارند!.
و به اين ترتيب اين حقيقت روشنتر مىشود كه عرش به معنى يك تخت جسمانى شبيه
تختهاى سلطنتى نيست، بلكه هر گاه در مورد خداوند به كار مىرود معانى كنايى مختلفى
دارد.
2- مقام على (ع) و شيعيان او
در روايات متعددى آمده كه آيه فَأَمَّا
مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمِينِهِ ... در باره
على ع است يا در باره على ع و شيعيان او [3] اين در واقع از قبيل ذكر مصاديق روشن است، بىآنكه مفهوم
آيه را محدود كند.