نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 457
" من يقين داشتم كه رستاخيزى در كار است، و من به حساب اعمالم
مىرسم" (إِنِّي ظَنَنْتُ أَنِّي مُلاقٍ حِسابِيَهْ) [1]" ظن" در اينگونه موارد به معنى" يقين" است، او مىخواهد
بگويد:
آنچه نصيب من شده به خاطر ايمان به چنين روزى است، و راستى هم همين است ايمان
به حساب و كتاب به انسان روح تقوى و پرهيزگارى مىبخشد و تعهد و احساس مسئوليت در
او ايجاد مىكند، و مهمترين عامل تربيت انسان است.
***
در آيات بعد گوشهاى از پاداشهاى چنين كسانى را بيان كرده، مىفرمايد:
" او در يك زندگى كاملا رضايتبخش قرار خواهد داشت" (فَهُوَ فِي عِيشَةٍ راضِيَةٍ) [2]
***
گرچه
با همين يك جمله همه گفتنىها را گفته است، ولى براى توضيح بيشتر مىافزايد:"
او در بهشتى بلند مرتبه قرار دارد" (فِي
جَنَّةٍ عالِيَةٍ).
بهشتى كه آن قدر رفيع و والا است كه هيچكس مانند آن را نديده و نشنيده و حتى
تصور نكرده است.
***
[1]" ها" در"
حسابيه"" هاء استراحت" يا" هاء سكت است" و معنى خاصى
ندارد همانگونه كه در" كتابيه" نيز چنين است.
[2] با اينكه" رضايت و
خشنودى" صفتى است براى صاحبان اين زندگى، ولى در آيه فوق آن را صفتى براى خود
زندگى قرار داده، و اين نهايت تاكيد را افاده مىكند، يعنى نوعى از زندگى است كه
سراسر رضايت و خشنودى مىباشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 457