responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 24  صفحه : 451

فرمان حقند.

سپس مى‌فرمايد:" و در آن روز هشت فرشته فوق آنها عرش پروردگارت را حمل مى‌كنند" (وَ يَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمانِيَةٌ).

اين حاملان عرش گرچه صريحا در اين آيه تعيين نشده‌اند كه از فرشتگانند يا غير آنها ولى ظاهر تعبيرات مجموع آيه نشان مى‌دهد كه آنها از فرشتگانند، ولى مشخص نيست كه آيا هشت فرشته‌اند يا هشت گروه كوچك يا بزرگ.

البته آنچه در روايات اسلامى آمده است كه حاملان عرش هم اكنون چهار نفر (يا چهار گروه) هستند اما در قيامت دو برابر مى‌شوند، چنان كه در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام ص مى‌خوانيم‌

انهم اليوم اربعة فاذا كان يوم القيامة ايدهم باربعة آخرين، فيكونون ثمانية

:" آنها امروز چهار نفرند، و روز قيامت آنها را با چهار نفر ديگر تقويت مى‌كند و هشت نفر مى‌شوند" [1] ولى" عرش" چيست؟ و اين فرشتگان كيانند؟ مسلما منظور از" عرش" يك تخت سلطنتى جسمانى نيست، بلكه همانگونه كه در سابق در تفسير كلمه عرش گفته‌ايم به معنى" مجموعه جهان هستى" است كه عرش حكومت خدا است، و به وسيله فرشتگان كه مجرى فرمان خدا هستند تدبير مى‌شود.

و جالب اينكه در روايتى آمده است كه" حاملان هشتگانه عرش خدا در قيامت چهار نفر از اولين، و چهار نفر از آخرين هستند، اما چهار نفر از اولين" نوح" و" ابراهيم" و" موسى" و" عيسى" مى‌باشند، و چهار نفر از آخرين محمد ص و" على" و" حسن" و" حسين" ع هستند"! [2]


[1] تفسير" على بن ابراهيم" جلد 2 صفحه 384.

[2]" مجمع البيان" جلد 10 صفحه 346.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 24  صفحه : 451
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست