نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 444
كه آن را وسيلهاى براى يادآورى شما قرار دهيم" (لِنَجْعَلَها لَكُمْ تَذْكِرَةً).
" و گوشهاى شنوا آن را در خود نگهدارى كند" (وَ تَعِيَها أُذُنٌ واعِيَةٌ).
هرگز نمىخواستيم از آنها انتقام بگيريم، بلكه هدف تربيت انسانها و هدايت آنها
در مسير كمال، و ارائه طريق، و ايصال به مطلوب بوده است.
" تعيها" از ماده" وعى" (بر وزن سعى) آن گونه كه"
راغب" در" مفردات" و" ابن منظور" در" لسان
العرب" گفتهاند: در اصل به معنى نگهدارى چيزى در قلب است، سپس به هر
ظرفى" وعاء" گفته شده، چون چيزى را در خود نگه مىدارد، و در آيه مورد
بحث اين صفت براى" گوشها" ذكر شده است، گوشهايى كه حقايق را مىشنوند و
در خود نگه مىدارند.
يا به تعبير ديگر گاه انسان سخنى را مىشنود، و فورا آن را از گوش بيرون
مىافكند همانطور كه در تعبيرات عاميانه مىگوئيم: از اين گوش شنيد و از گوش ديگر
بيرون كرد، ولى گاه روى آن انديشه مىكند و در دل جاى مىدهد، و آن را چراغ راه
زندگى خود مىشمرد. اين چيزى است كه از آن تعبير به" وعى" مىشود.
نكتهها:
1- فضيلت ديگرى از فضائل على (ع).
در بسيارى از كتب معروف اسلامى اعم از تفسير و حديث آمده است كه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 444