نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 428
و در حديث ديگرى آمده است كه امير مؤمنان ع فرمود: پيامبر براى امام حسن و
امام حسين" رقيه" گرفت، و اين دعا را خواند:
اعيذكما بكلمات التامة و اسماء اللَّه الحسنى كلها عامة، من شر السامة و
الهامة، و من شر كل عين لامة، و من شر حاسد اذا حسد
:" شما را به تمام كلمات و اسماء حسناى خداوند از شر مرگ و حيوانات موذى،
و هر چشم بد، و حسود آن گاه كه حسد ورزد مىسپارم، سپس پيامبر ص نگاهى به ما كرد و
فرمود:" اينچنين حضرت ابراهيم براى اسماعيل و اسحاق تعويذ نمود" [1] در نهج البلاغه
نيز آمده است
العين حق و الرقى حق
:" چشم زخم حق است و توسل به دعا براى دفع آن نيز حق است" [2] ذكر اين نكته
لازم است كه هيچ مانعى ندارد اين دعاها و توسلها به فرمان خداوند جلو تاثير نيروى
مرموز مغناطيسى چشمها را بگيرد همانگونه كه دعاها در بسيارى از عوامل مخرب ديگر
اثر مىگذارد و آنها را به فرمان خدا خنثى مىكند.
اين نيز لازم به يادآورى است كه قبول تاثير چشم زخم به طور اجمال به اين معنى
نيست كه به كارهاى خرافى و اعمال عوامانه در اينگونه موارد پناه برده شود كه هم بر
خلاف دستورات شرع است، و هم سبب شك و ترديد افراد ناآگاه در اصل موضوع است،
همانگونه كه آلوده شدن بسيارى از حقايق با خرافات اين تاثير نامطلوب را در اذهان
گذارده است.
[2]" نهج البلاغه" كلمات
قصار جمله 400 (اين حديث در صحيح بخارى جلد 7 صفحه 171 باب العين حق نيز به اين
صورت نقل شده است العين حق) در" المعجم المفهرس لالفاظ الحديث النبوى"
همين معنى از منابع مختلفى نقل شده است (جلد 4 صفحه 451).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 428