نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 427
اين مساله از نظر عقلى امر محالى نيست، چه اينكه بسيارى از دانشمندان امروز
معتقدند در بعضى از چشمها نيروى مغناطيسى خاصى نهفته شده كه كارايى زيادى دارد،
حتى با تمرين و ممارست مىتوان آن را پرورش داد، خواب مغناطيسى از طريق همين نيروى
مغناطيسى چشمها است.
در دنيايى كه" اشعه ليزر" كه شعاعى است نامرئى مىتواند كارى كند كه
از هيچ سلاح مخربى ساخته نيست پذيرش وجود نيرويى در بعضى از چشمها كه از طريق
امواج مخصوص در طرف مقابل اثر بگذارد چيز عجيبى نخواهد بود.
بسيارى نقل مىكنند كه با چشم خود افرادى را ديدهاند كه داراى اين نيروى
مرموز چشم بودهاند، و افراد يا حيوانات يا اشيايى را از طريق چشم زدن از كار
انداختهاند.
لذا نه تنها نبايد اصرارى در انكار اين امور داشت بايد امكان وجود آن را از
نظر عقل و علم پذيرفت.
در روايات اسلامى نيز تعبيرات مختلفى ديده مىشود كه وجود چنين امرى را اجمالا
تاييد مىكند.
در حديثى مىخوانيم كه" اسماء بنت عميس" خدمت پيامبر ص عرض كرد: گاه
به فرزندان جعفر چشم مىزنند، آيا" رقيه" اى براى آنها بگيرم (منظور
از" رقيه" دعاهايى است كه مىنويسند و افراد براى جلوگيرى از چشم زخم با
خود نگهميدارند و آن را تعويذ نيز مىگويند).
پيامبر ص فرمود:
نعم، فلو كان شىء يسبق القدر لسبقه العين
" آرى، مانعى ندارد، اگر چيزى مىتوانست بر قضا و قدر پيشى گيرد چشم زدن
بود"! [1]