نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 419
تفسير: در تقاضاى مجازات عجله مكن
در ادامه بازپرسيهايى كه در آيات گذشته از مشركان و مجرمان شده بود، در اين
آيات دو سؤال ديگر بر آن مىافزايد: نخست مىگويد:" يا اينكه تو از آنها
مطالبه اجر و مزدى مىكنى كه پرداخت اين غرامت براى آنها سنگين است"؟ (أَمْ تَسْئَلُهُمْ أَجْراً فَهُمْ مِنْ مَغْرَمٍ
مُثْقَلُونَ).
اگر بهانه آنها اين است كه شنيدن دعوت تو خرج دارد و اجر و مزد كلانى بايد در
مقابل آن بپردازند و آنها قادر بر آن نيستند كه اين سخن دروغى است، و تو مطلقا از
آنها اجر و پاداشى مطالبه نمىكنى، و نه هيچ پيامبر ديگرى از پيامبران خدا مزدى
مطالبه كردند.
" مغرم" از ماده" غرامت" به معنى ضررى است كه به انسان
مىرسد بىآنكه جنايت و خيانتى كرده باشد، و" مثقل" از ماده"
ثقل" به معنى سنگينى است، و به اين ترتيب بهانه ديگرى از دست بهانهجويان
مىگيرد.
آيه فوق، و آيه بعد از آن، عينا در سوره طور (آيه 40- 41) آمده است.
***
سپس در ادامه همين گفتگو، مىافزايد:" يا اينكه اسرار غيب نزد آنها
است، و آنها آن را مىنويسند و به يكديگر منتقل مىكنند، و در اين اسرار آمده است
كه آنها با مسلمانان يكسانند"؟ (أَمْ
عِنْدَهُمُ الْغَيْبُ فَهُمْ يَكْتُبُونَ).
اين در حقيقت يكى از احتمالات بعيدى است كه ممكن است كفار به آن متشبث شوند و
قرآن آن را نيز فروگذار نكرده است و آن اينكه ادعا كنند از طريق كاهنان و مانند
آنها به عالم غيب مربوطند، و اسرار غيب را بدينوسيله
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 419