responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 24  صفحه : 410

(إِنَّ لَكُمْ فِيهِ لَما تَخَيَّرُونَ‌) [1] شما انتظار داريد مجرمانى همچون خودتان همطراز مسلمين باشند، اين سخنى است كه نه عقل به آن حكم مى‌كند و نه در هيچ كتاب معتبرى آمده است.

***
در آيه بعد چنين ادامه مى‌دهد:" اگر شما مدركى از عقل و نقل بر اين ادعا نداريد آيا عهد و پيمانهاى مؤكدى بر ما داريد كه تا روز قيامت استمرار دارد كه هر چه را به نفع خود حكم مى‌كنيد براى شما قرار مى‌دهد"؟! (أَمْ لَكُمْ أَيْمانٌ عَلَيْنا بالِغَةٌ إِلى‌ يَوْمِ الْقِيامَةِ إِنَّ لَكُمْ لَما تَحْكُمُونَ‌).

چه كسى مى‌تواند ادعا كند كه از خدا عهد و پيمان گرفته است كه تسليم تمايلات او گردد، و هر امتياز و مقامى مى‌خواهد بى‌چون و چرا به او بدهد؟! تا آنجا كه مجرمان همرديف مؤمنان شوند [2]

***
باز در ادامه اين پرسشها كه راهها را از هر سو به روى آنان مى‌بندد مى‌افزايد:" از آنها بپرس كداميك از آنان تضمين مى‌كنند كه مجرمان و مؤمنان يكسان باشند يا هر چه آنها مى‌خواهند خدا در اختيارشان بگذارد" (سَلْهُمْ أَيُّهُمْ بِذلِكَ زَعِيمٌ‌).

***

[1] جمله" ان لكم ..." مفعول براى" تدرسون" مى‌باشد، و قاعدتا بايد" ان" (با فتح همزه) خوانده شود، ولى به مناسبت" لام" كه بر سر اسم" ان" آمده" ان" به صورت مكسور خوانده مى‌شود، چرا كه فعل از عمل كردن معلق مى‌شود.

[2] واژه" بالغة" را بعضى در اينجا به معنى" مؤكد" و بعضى به معنى" مستمر" تفسير كرده‌اند، و معنى دوم مناسبتر است، بنا بر اين" جار و مجرور" (إِلى‌ يَوْمِ الْقِيامَةِ) متعلق به آن مى‌باشد.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 24  صفحه : 410
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست