نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 389
مغيره" يكى از سران معروف شرك مىباشد، ولى مسلما اين معنى مانع از
عموميت مفهوم آيات و گستردگى و شمول تعبيرات آن نيست [1]
نكتهها:
1- رذائل اخلاقى
آيات فوق گرچه توصيفى است از صفات رذيله مخالفان سرسخت پيامبر اسلام ص ولى در
عين حال الگويى براى تشخيص اين صفات به دست مىدهد، صفاتى كه انسان را از خدا دور
مىسازد و در پرتگاه شقاوت و بدبختى مىافكند، صفاتى كه مؤمنان راستين بايد به دقت
مراقب باشند به آنها آلوده نشوند، لذا در روايات اسلامى نيز در اين زمينه تاكيدهاى
بسيارى شده است، از جمله:
1- در حديثى از رسول خدا ص مىخوانيم:
الا انبئكم بشراركم قالوا بلى يا رسول اللَّه (ص) قال: المشاؤن بالنميمة
المفرقون بين الاحبة، الباغون للبرءاء المعايب:
[1] بعضى گفتهاند كه علامت نهادن بر
بينى در ميدان جنگ بدر عملا صورت گرفت و ضربه بر بينى بعضى از سردمداران كفر وارد
گشت به طورى كه علامت آن باقى ماند، اگر منظور شخص" وليد بن مغيره" باشد
تاريخ مىگويد او قبل از جنگ بدر با خوارى از دنيا رفت، و اگر غير از او باشد ممكن
است، در خطبه معروف امام على بن الحسين (ع) در مسجد شام نيز آمده است:
انا ابن من ضرب خراطيم الخلق حتى قالوا لا اله الا اللَّه
" من فرزند كسى هستم كه بر خرطومهاى مشركان كوبيد تا" لا اله الا
اللَّه" گفتند (منظور امير مؤمنان على (ع) است) (بحار الانوار جلد 45 صفحه
138).
اين تعبير با توجه به آيه مورد بحث كه خداوند مىگويد، ما بر خرطوم او علامت
مىگذاريم معنى جالبى دارد و نشان مىدهد اراده الهى به دست بنده خاصش على عليه
السلام اجرا شد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 389