نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 372
دست به درگاه خدا برمىدارى.
آرى تو كانون محبت و عواطف و سرچشمه رحمتى.
" خلق" از ماده" خلقت" به معنى صفاتى است كه از انسان جدا
نمىشود و همچون خلقت و آفرينش انسان مىگردد.
بعضى از مفسران خلق عظيم پيامبر ص را به" صبر در راه حق، و گستردگى بذل و
بخشش، و تدبير امور، و رفق و مدارا، و تحمل سختيها در مسير دعوت به سوى خدا، و عفو
و گذشت، و جهاد در راه پروردگار، و ترك حسد و حرص" تفسير كردهاند، ولى گرچه
همه اين صفات در پيامبر ص بود، ولى" خلق عظيم" او منحصر به اينها نبود.
در بعضى از تفاسير نيز" خلق عظيم" به قرآن يا آئين اسلام تفسير شده
است كه مىتواند از مصاديق مفهوم وسيع فوق باشد، و به هر حال وجود اين" خلق
عظيم" در پيامبر ص دليل بارزى بر عقل و درايت آن حضرت و نفى نسبتهاى دشمنان
بود.
و به دنبال آن مىافزايد:" به زودى تو مىبينى و آنها نيز مىبينند"
(فَسَتُبْصِرُ وَ يُبْصِرُونَ).
***
" كه كداميك از شما مجنون هستيد"؟! (بِأَيِّكُمُ الْمَفْتُونُ) [1]"
مفتون" اسم مفعول از" فتنه" به معنى ابتلاء، و در اينجا به معنى
ابتلاى به جنون است.
[1]" با" در"
بايكم" زائده است و" ايكم" مفعول براى دو فعل قبل است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 372