نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 356
خطاب به پيامبر ص شروع مىشود ادامه بحثهايى است كه در آيات قبل با كفار شده،
كه جنبههاى ديگرش در اين آيات، منعكس است.
نخست به آنها كه غالبا انتظار مرگ پيامبر ص و يارانش را داشتند و گمان
مىكردند كه با مرگ وى آئين او برچيده مىشود و همه چيز پايان (و غالب دشمنان شكست
خورده در باره رهبران راستين هميشه همين انتظار را دارند) مىفرمايد:" بگو
اگر خداوند مرا و تمام كسانى كه با من هستند، هلاك كند، يا مورد ترحم قرار دهد چه
كسى كافران را از عذاب دردناك پناه مىدهد"؟ (قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ أَهْلَكَنِيَ اللَّهُ وَ مَنْ
مَعِيَ أَوْ رَحِمَنا فَمَنْ يُجِيرُ الْكافِرِينَ مِنْ عَذابٍ أَلِيمٍ).
در بعضى از روايات آمده است كه كافران مكه، به پيامبر ص و مسلمانان نفرين
مىكردند و تقاضاى مرگ او را داشتند به گمان اينكه اگر آن حضرت از دنيا برود،
دعوتش نيز برچيده مىشود، آيه فوق نازل شد و به آنها پاسخ داد.
شبيه همين معنى در آيه 30 سوره طور آمده است، آنجا كه مىگويد:
(أَمْ يَقُولُونَ شاعِرٌ نَتَرَبَّصُ بِهِ رَيْبَ
الْمَنُونِ):" آنها مىگويند محمد شاعرى است كه
انتظار مرگش را مىكشيم"! غافل از اينكه مصطفى را الطاف حق وعده داده كه گر
بميرد نميرد نام حق، آرى وعده پيروزى اين آئين و سيطره آن را بر تمام جهان به او
داده است، و حيات و مرگ پيغمبر اكرم ص چيزى را تغيير نمىدهد.
بعضى تفسير ديگرى براى اين آيه ذكر كردهاند كه به پيامبر ص مىفرمايد: بگو ما
با داشتن ايمان به خدا ميان خوف و رجا هستيم شما در باره خود چه مىانديشيد؟! ولى
تفسير اول صحيحتر به نظر مىرسد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 356