نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 328
آنها باور نمىكنند كه انسانى آگاهانه و با داشتن رهبر آسمانى به چنين سرنوشتى
گرفتار شود، و چنين جايگاهى را براى خود انتخاب كند.
***
" ولى آنان در پاسخ مىگويند: آرى انذاركننده به سراغ ما آمد، ولى ما
او را تكذيب كرديم و گفتيم خداوند هرگز چيزى نازل نكرده و خداوند وحى بر كسى
نفرستاده است، تا به هواى نفس خويش ادامه دهيم، حتى به آنها گفتيم شما در گمراهى
عظيمى هستيد"! (قالُوا بَلى قَدْ
جاءَنا نَذِيرٌ فَكَذَّبْنا وَ قُلْنا ما نَزَّلَ اللَّهُ مِنْ شَيْءٍ إِنْ
أَنْتُمْ إِلَّا فِي ضَلالٍ كَبِيرٍ).
نه تنها آنها را تصديق نكرديم، و به پيام حياتبخششان گوش فرا نداديم، بلكه به
مخالفت برخاسته، و اين طبيبان روحانى را گمراه خوانديم، و از خود رانديم.
***
بعد به دليل اصلى بدبختى و گمراهى خود اشاره كرده،" مىگويند:
اگر ما گوش شنوا داشتيم، و عقل خود را به كار مىگرفتيم، هرگز از دوزخيان
نبوديم"! (وَ قالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ
نَعْقِلُ ما كُنَّا فِي أَصْحابِ السَّعِيرِ).
***
آرى" اينجاست كه به گناه خود اعتراف مىكنند، دور باشند دوزخيان از
رحمت خدا"! (فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِمْ فَسُحْقاً
لِأَصْحابِ السَّعِيرِ).
در اين آيات ضمن بيان سرنوشت وحشتناك دوزخيان، انگشت روى علت اصلى بدبختى آنها
گذارده شده است، مىگويد: از يك سو خداوند گوش شنوا عقل و هوش داده، و از سوى ديگر
پيامبرانش را با دلائل روشن فرستاده، اگر اين دو با هم ضميمه شوند سعادت انسان
تامين است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 328