نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 327
فرياد وحشتناك و طولانى جهنم برمىخيزد، و تمام وجود آنها را در وحشت فرو
مىبرد.
" شهيق" در اصل به معنى صداى زشت و منكرى همچون صداى الاغ است، و
گاه گفتهاند از ماده" شهوق" به معنى طولانى بودن گرفته شده (لذا كوه
بلند را جبل شاهق مىگويند) بنا بر اين" شهيق" به معنى ناله طولانى است.
بعضى گفتهاند" زفير" صدايى است كه در گلو مىپيچد، و"
شهيق" صدايى است كه در سينه رفت و آمد مىكند، و به هر حال اشاره به صداهاى
وحشتانگيز و ناراحت كننده است.
***
سپس براى مجسم ساختن شدت خشم" دوزخ" مىافزايد:" نزديك است
از شدت غضب پاره پاره شود"! (تَكادُ
تَمَيَّزُ مِنَ الْغَيْظِ) [1] درست همانند
ظرف عظيمى كه روى آتش فوق العاده پرحرارتى گذاردهاند و چنان مىجوشد و زير و رو
مىشود كه هر زمان بيم متلاشى شدن آن مىرود، و يا همچون انسان خشمگينى كه مىجوشد
و مىخروشد و فرياد مىكشد و نزديك است منفجر گردد، آرى چنين است منظره دوزخ اين
كانون خشم خدا! سپس ادامه مىدهد:" هر زمان گروهى از كافران در آن افكنده
مىشوند نگهبانان دوزخ از روى تعجب و توبيخ از آنها سؤال مىكنند مگر شما رهبر و
راهنما نداشتيد؟ مگر انذاركننده الهى به سراغ شما نيامد"؟ پس چرا به اين روز
سياه افتادهايد؟! (كُلَّما أُلْقِيَ فِيها
فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُها أَ لَمْ يَأْتِكُمْ نَذِيرٌ).
[1]" تميز" به معنى متلاشى
شدن و پراكنده گشتن است و در اصل" تتميز" بوده.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 327