نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 318
و نيت پاك باشد، سپس فرمود: نگهدارى عمل از آلودگى سختتر است از خود عمل، و
عمل خالص صالح، عملى است كه نمىخواهى احدى جز خدا تو را به خاطر آن بستايد" [1] در مورد هدف
آفرينش انسان در تفسير سوره" ذاريات" ذيل آيه 56" وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا
لِيَعْبُدُونِ" بحث مشروحى داشتيم در آنجا هدف"
عبوديت خدا" ذكر شده، و در اينجا" آزمايش حسن عمل"، روشن است كه
مساله آزمون و امتحان از مساله عبوديت جدا نيست، همانگونه كه كمال عقل و خداترسى و
نيت خالص كه در روايات بالا به آن اشاره شده، روح عبوديت را تشكيل مىدهد.
به اين ترتيب عالم ميدان آزمايش بزرگى است براى همه انسانها، وسيله آزمايش،
مرگ و حيات، و هدف اين آزمون بزرگ رسيدن به حسن عمل، كه مفهومش" تكامل معرفت،
و اخلاص نيت، و انجام هر كار خير" است.
و اگر مىبينيم بعضى از مفسران"
أَحْسَنُ عَمَلًا" را در اينجا به معنى ياد مرگ كردن، يا
آماده براى مرگ شدن، و امثال آن تفسير كردهاند در حقيقت اشاره به مصداقهايى از
اين معنى كلى است.
و از آنجا كه در اين ميدان آزمايش بزرگ انسان گرفتار لغزشهاى فراوانى مىشود،
نبايد اين لغزشها او را مايوس كند، و از تلاش و كوشش براى اصلاح خويش بازدارد، در
پايان آيه به بندگان وعده يارى و آمرزش داده مىگويد:" و او شكست ناپذير و
بخشنده است" (وَ هُوَ الْعَزِيزُ
الْغَفُورُ) آرى او قادر بر هر چيز، و آمرزنده هر انسان
توبهكارى است.