نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 302
تناسب اين داستان با داستان افشاى اسرار خانه پيامبر ص نيز ايجاب مىكند كه
منظور از خيانت همين باشد.
به هر حال آيه فوق اميدهاى كاذب افرادى را كه گمان مىكنند تنها ارتباط با شخص
بزرگى همچون پيامبر ص مىتواند مايه نجات آنها گردد (هر چند در عمل آلوده باشند)
قطع مىكند، تا هيچكس از اين نظر براى خود مصونيتى قائل نشود، لذا در پايان آيه
مىگويد:" به آنها گفته مىشود با ساير دوزخيان وارد جهنم شويد" يعنى
ميان شما و ديگران از اين نظر هيچ امتيازى نيست!.
***
سپس دو مثال براى افراد باايمان ذكر كرده، مىگويد:" خداوند مثلى
براى مؤمنان ذكر كرده: همسر فرعون را، در آن زمان كه به پيشگاه خدا عرضه داشت:
پروردگار من! خانهاى برايم در جوار قربت در بهشت بنا كن، و مرا از فرعون و
كارهايش رهايى بخش، و مرا از اين قوم ظالم نجات ده" (وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ
فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَ
نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ).
معروف اين است كه نام همسر فرعون" آسيه" و نام پدرش"
مزاحم" بوده است، گفتهاند هنگامى كه معجزه موسى ع را در مقابل ساحران مشاهده
كرد اعماق قلبش به نور ايمان روشن شد، و از همان لحظه به موسى ايمان آورد او
پيوسته ايمان خود را مكتوم مىداشت، ولى ايمان و عشق به خدا چيزى نيست كه بتوان آن
را هميشه كتمان كرد، هنگامى كه فرعون از ايمان او با خبر شد بارها او را نهى كرد،
و اصرار داشت كه دست از دامن آئين موسى ع بردارد، و خداى او را رها كند، ولى اين
زن با استقامت هرگز تسليم خواسته فرعون نشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 302