نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 300
شرعى در مورد آنهاست، زيرا اكثر كسانى كه حد بر آنها جارى مىشد از منافقان
بودند، ولى هيچ دليلى براى اين تفسير، و بر اين ادعا كه حدود شرعى در آن عصر غالبا
بر آنها واقع شده، در دست نيست.
قابل توجه اينكه آيه فوق عينا و بدون هيچ كم و زياد در سوره توبه آيه 73 نيز
آمده است.
***
سپس بار ديگر به ماجراى همسران پيامبر ص بازمىگردد، و براى اينكه درس
عملى زندهاى به آنها بدهد به ذكر سرنوشت فشرده دو نفر از زنان بىتقوا كه در خانه
دو پيامبر بزرگ خدا بودند، و سرنوشت دو زن مؤمن و ايثارگر كه يكى از آنها در خانه
يكى از جبارترين مردان تاريخ بود مىپردازد.
نخست مىفرمايد:" خداوند مثلى براى كافران زده است، مثلى به همسر نوح و
همسر لوط" (ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ
كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ) [1]"
آنها تحت سرپرستى دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولى به آن دو خيانت
كردند" (كانَتا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبادِنا
صالِحَيْنِ فَخانَتاهُما).
" اما ارتباط آنها با اين دو پيامبر بزرگ سودى به حالشان در برابر عذاب
الهى نداشت، و به آنها گفته شد كه وارد در آتش شويد همراه كسانى كه وارد
مىشوند" (فَلَمْ يُغْنِيا عَنْهُما مِنَ اللَّهِ
شَيْئاً وَ قِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ).
و به اين ترتيب به دو همسر پيامبر اسلام ص كه در ماجراى افشاى
[1]" ضرب" در اينجا دو
مفعول گرفته" امْرَأَتَ نُوحٍ" مفعول اول است كه مؤخر شده و" مثلا" مفعول دوم اين احتمال
نيز داده شده است كه" ضرب" يك مفعول داشته باشد و آن" مثلا"
است، و" امْرَأَتَ نُوحٍ" بدل آن مىباشد (البيان فى غريب اعراب القرآن جلد 2 صفحه 449).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 300