نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 291
يا اينكه" توبه نصوح" آن است كه در آن سه شرط باشد: كم سخن گفتن كم
خوردن، و كم خوابيدن.
يا اينكه" توبه نصوح" آن است كه توأم با چشمى گريان، و قلبى بيزار
از گناه باشد ... و مانند اينها كه همگى شاخ و برگ يك واقعيت است و اين توبه خالص
و كامل است.
در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام ص مىخوانيم هنگامى كه" معاذ بن
جبل" از توبه نصوح سؤال كرد، در پاسخ فرمود:
ان يتوب التائب ثم لا يرجع فى ذنب كما لا يعود اللبن الى الضرع
:" آن است كه شخص توبهكننده به هيچوجه بازگشت به گناه نكند آن چنان كه
شير به پستان هرگز باز نمىگردد"! [1] اين تعبير لطيف بيانگر اين واقعيت است كه توبه نصوح چنان
انقلابى در انسان ايجاد مىكند كه راه بازگشت به گذشته را به كلى بر او مىبندد.
همانگونه كه بازگشت شير به پستان غير ممكن است.
اين معنى كه در روايات ديگر نيز وارد شده، در حقيقت درجه عالى توبه نصوح را
بيان مىكند، و گرنه در مراحل پائينتر ممكن است بازگشتى باشد كه بعد از تكرار توبه
سرانجام منتهى به ترك دائمى شود.
سپس به آثار اين توبه نصوح اشاره كرده، مىافزايد" اميد است با اين كار
پروردگار شما گناهانتان را ببخشد و بپوشاند" (عَسى رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ).
" و شما را در باغهايى از بهشت وارد كند كه نهرها از زير درختانش جارى
است" (وَ يُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ
تَحْتِهَا الْأَنْهارُ).
" اين كار در روزى خواهد بود كه خداوند پيامبر و كسانى را كه با او