نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 287
و فراهم ساختن محيطى پاك و خالى از هر گونه آلودگى، در فضاى خانه و خانواده
است.
اين برنامهاى است كه بايد از نخستين سنگ بناى خانواده، يعنى از مقدمات
ازدواج، و سپس نخستين لحظه تولد فرزند آغاز گردد، و در تمام مراحل با برنامهريزى
صحيح و با نهايت دقت تعقيب شود.
به تعبير ديگر حق زن و فرزند تنها با تامين هزينه زندگى و مسكن و تغذيه آنها
حاصل نمىشود، مهمتر از آن تغذيه روح و جان آنها و به كار گرفتن اصول تعليم و
تربيت صحيح است.
قابل توجه اينكه تعبير به" قوا" (نگاهداريد) اشاره به اين است كه
اگر آنها را به حال خود رها كنيد خواه ناخواه به سوى آتش دوزخ پيش مىروند شما
هستيد كه بايد آنها را از سقوط در آتش دوزخ حفظ كنيد.
" وقود" (بر وزن كبود) چنان كه قبلا نيز اشاره كردهايم به
معنى" آتشگيره" يعنى ماده قابل اشتعال مانند" هيزم" است (نه
به معنى" آتشزنه" مثل كبريت، چرا كه اعراب آن را" زناد"
مىگويد).
به اين ترتيب آتش دوزخ مانند آتشهاى اين جهان نيست، شعلههاى آن از درون وجود
خود انسانها زبانه مىكشد! و از درون سنگها! نه فقط سنگهاى گوگردى كه بعضى از
مفسران به آن اشاره كردهاند، بلكه همه انواع سنگها چون لفظ آيه مطلق است، و امروز
مىدانيم كه هر قطعه از سنگها مركب از ميلياردها ميليارد دانه اتم است كه اگر
نيروى ذخيره درون آنها آزاد شود چنان آتشى برپا مىكند كه انسان را خيره مىكند.
بعضى از مفسران" حجارة" را در اينجا به بتهايى تفسير كردهاند كه از
سنگ ساخته مىشد، و مورد پرستش مشركان بود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 287