نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 245
در اين زمينه استدلال كردهاند، و ظاهر آيه فوق نيز با آنها موافق است (شرح
بيشتر اين مساله را نيز در كتب فقهى بايد مطالعه كرد) [1] از شان نزولى كه براى جملههاى اخير ذكر شده
نيز تفسير فوق استفاده مىشود و آن اينكه" ابى بن كعب" به رسول خدا ص
عرض كرد كه عده بعضى از زنان در قرآن نيامده است، از جمله زنان صغيره و زنان كبيره
(يائسه) و باردار، آيه فوق نازل شد و احكام آنها را بيان كرد [2] در ضمن عده در صورتى است كه احتمال حمل در باره
او برود، زيرا در آيه فوق عطف بر زنان يائسه شده، و مفهومش اين است كه حكم هر دو
يكسان مىباشند [3] و
بالآخره در پايان آيه مجددا روى مساله تقوا تكيه مىكند و مىفرمايد:
" هر كس تقواى الهى پيشه كند خداوند كار را بر او آسان مىسازد" (وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ
يُسْراً).
هم در اين جهان و هم در جهان ديگر مشكلات او را، چه در رابطه مساله جدايى و
طلاق و احكام آن، و چه در رابطه با مسائل ديگر به لطفش حل مىكند.
***
در آيه بعد باز براى تاكيد بيشتر روى احكامى كه در زمينه طلاق و عده در
آيات قبل آمده مىافزايد:" اين فرمان خدا است كه آن را بر شما نازل كرده
است" (ذلِكَ أَمْرُ اللَّهِ أَنْزَلَهُ
إِلَيْكُمْ).
" و هر كس تقواى الهى پيشه كند، و از مخالفت فرمان او بپرهيزد،
[1] به" جواهر الكلام" جلد
32 صفحه 232 و كتب فقهى ديگر مراجعه فرمائيد.