responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 24  صفحه : 244

به معنى شك در حمل در روايات و كلمات فقهاء كرارا آمده است) [1] 2- منظور زنانى است كه به درستى نمى‌دانيم به سن ياس رسيده‌اند يا نه؟.

3- منظور شك و ترديد در حكم اين مساله است، بنا بر اين آيه مى‌گويد اگر حكم خدا را نمى‌دانيد، حكم خدا اين است كه چنين زنانى عده نگهدارند، ولى از همه اين تفسيرها مناسبتر تفسير اول است، زيرا ظاهر جمله‌ وَ اللَّائِي يَئِسْنَ ... اين است كه اين زنان به سن ياس رسيده‌اند، در ضمن هر گاه زنانى بر اثر بيماريها يا عوامل ديگر، عادت ماهانه آنها قطع شود، مشمول همين حكمند، يعنى بايد سه ماه عده نگهدارند (اين حكم را از طريق قاعده اولويت و يا مشمول لفظ آيه مى‌توان استفاده كرد) [2] جمله‌ وَ اللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ‌ (زنانى كه عادت ماهانه نديده‌اند) ممكن است به اين معنى باشد كه به سن بلوغ رسيده‌اند اما عادت نمى‌بينند، در اين صورت بدون شك بايد سه ماه عده نگهدارند، احتمال ديگرى كه در تفسير آيه داده‌اند اين است كه كليه زنانى كه عادت نديده‌اند خواه به سن بلوغ رسيده باشند يا نه؟.

ولى مشهور در ميان فقهاى ما اين است كه هر گاه زن به سن بلوغ نرسيده باشد بعد از طلاق عده ندارد، ولى اين مساله نيز مخالفينى دارد كه به بعضى از روايات‌


[1] به جواهر جلد 32 صفحه 249 مراجعه شود و همچنين" وسائل الشيعه" جلد 15 (باب 4 از ابواب، عدد حديث 7).

[2] البته مشهور در ميان فقها اين است كه زن هنگامى كه به سن ياس برسد، مطلقا عده ندارد، ولى در مقابل اين قول، تعداد كمى از قدماى اصحاب، معتقد به عده هستند، و بعضى از روايات نيز شاهد بر آن است، هر چند روايات ديگرى با آن معارضه مى‌كند، آنچه با ظاهر آيه فوق، موافق است، اين است كه آنها در صورت احتمال حمل، عده دارند، شرح بيشتر در باره اين موضوع را در كتب فقهى بايد مطالعه كرد.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 24  صفحه : 244
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست